Wat is kunst?

“Kunst is als iets heel mooi is.”

“Kunst is ook als je iets kan wat niemand anders kan. Dan laat jij iets zien wat heel knap is om te doen en dan is dat ook kunst.”

“Maar dat is een kunstje. Dat is geen kunst, hoewel daar hoor ik het woord ‘kunst’ wel in.”

“Dat ligt eraan, want wat de ene mooi vindt, vindt de ander lelijk.”

Als ik een hele mooie tekening gemaakt hebt, ga ik ermee naar het museum en vraag ik of ze die ophangen. Dan hangt het straks in het museum, toch?

“Nee, want dat kan iedereen maken en jij bent niet bekend.”

“En jij kan het wel mooi vinden, maar dan hoeft het nog niet in een museum.”

“Er moet ook een verhaal achter zitten. Dat is bij Rembrandt en en Van Gogh ook zo.”

“Het maakt uit in welke tijd het gemaakt is. Meestal zijn de schilderijen in het museum heel oud en lang geleden gemaakt.”

Ik haal afbeeldingen te voorschijn van schilderijen van bekende meesters. Ze gaan de afbeeldingen in diverse volgorden leggen: van meest echt lijkend naar minst echt lijkend, van meest fantasierijk naar minst fantasierijk en van knapst om te maken naar minst knap om te maken.

“Deze lijkt net een foto (Helmantel). Deze is het knapst om te maken. Kijk die schaduwen in die schaal…”

“Maar ‘Meisje met de parel’ is ook heel moeilijk. Ogen zijn heel moeilijk en een neus en een mond. Ik vind dit knapper.”

“Hoe zit dat dan met die van Dali met die rare klokken. Die had geen voorbeeld en die andere 2 wel.”

“Maar die berg kan hij wel zo echt gezien hebben en geschilderd en die blok kan hij zonder voorbeeld maken.”

“Misschien is die van Dali wel het meest knap. Die andere 2 hadden een voorbeeld dat ze precies konden namaken. En deze heeft ook nog fantasie erbij gebruikt.”

“Die van Mondriaan is minst knap, dat kunnen wij ook zo.”

“En die poes (Karel Appel) is gewoon een poes en leuk ingekleurd is.”

“En die vogel dan? Als dat helemaal uit je eigen fantasie komt, is dat dan niet het knapst om te maken?

Het gesprek gaat nog even verder over wie de eerste, tweede enz. plaats krijgt. Als ze het eens zijn over de volgorde stel ik de vraag: “Is kunst nuttig”?

“Als het een bijvoorbeeld een heel mooi beschilderde kast is waar ik boeken in kan zetten, dan is kunt wel nuttig.”

“Mensen kunnen schilderijen maken en daar rustig van worden en leuke dingen doen met hun tijd.”

“Ja, want dan past dat schilderij bij mijn bank en dan is dat mooi.”

“Je kunt aan anderen laten zien wat je gekocht hebt en dan voelt dat goed.”

“Als het alleen maar aan de muur hangt heeft het weinig functie. Dan kan ik er niks mee.”

“Dan kun je ernaar kijken en daar een fijn gevoel van krijgen.”